torstai 18. joulukuuta 2014

Vapriikki: Behind the Scenes

Olimme jokin aika sitten tutustumassa Vapriikissa näyttelyjen rakentamiseen. Näyttelyitä rakentava puuseppä kertoi meille näyttelyrakentamisen eri vaiheista ja siihen liittyvistä haasteista ja pääsimme kiertämään eri vaiheissa olevia näyttelytiloja. Pääsimme kurkistamaan myös luonnontieteellisen museon tulevan lisäosan taidemaalausvaiheeseen. Taustamaalaukset asetelmiin ovat todella upeita ja oli aivan mahtavaa päästä seuraamaan lahjakkaan taiteilijan työtä niin läheltä!

Täytyy myöntää, että näyttelyrakentamiseen liittyy todella paljon asioita, joita en olisi tullut ajatelleeksi. Ensin sisustusarkkitehti suunnittelee näyttelytilan, jonka puusepät rakentavat, ja neuvottelevat siihen mahdollisesti tarvittavista teknisistä syistä johtuvista muutoksista. Sen jälkeen puusepät maalaavat seinät ja taidemaalarit mahdolliset haastavat koristeelliset maalaukset. Lasit, pleksit ja julisteet tilataan ulkopuolisilta tarjoajilta. Myös museoesineiden kuljetukseen liittyy paljon erilaisia toimenpiteitä, jotka ovat konservaattoreiden työtä.


Näyttelyrakentamisessa täytyy ottaa huomioon esimerkiksi nämä asiat:

  • Museoesineiden paino, eli tarpeeksi tukevat rakenteet
  • Museoesineiden kiinnitys jykevästi, eli ne eivät saa kaatua tai hajota jos joku esimerkiksi kompastuu lasia päin
  • Esittelyvitriinien oikea lämpötila esineiden säilyvyyden varmistamiseksi. Lämpötilaa manipuloidaan samalla aineella, jota löytyy esimerkiksi laukun sisältä pussista, jossa lukee "DO NOT EAT." Tätä ainetta laittamalla vitriiniin enemmän tai vähemmän, voidaan vaikuttaa siihen, mikä lämpötila vitriinissä on. Aineen tarkoitus on joko imeä tai luovuttaa lämpöä. Aineet piilotetaan esimerkiksi korokkeiden taakse, missään näkyvissä ne eivät siis tule olemaan.
  • Suojaus varkauden varalta, joka onkin erityisen tiukka museoissa.
  • Sisäänpääsy mahdollista huoltoa varten, jos vitriinissä on esimerkiksi sähkölaite, sitä täytyy päästä tarpeentullen huoltamaan.
  • Sopiva valaistus säilymisen kannalta, esimerkiksi paperia ei saa valaista liian kirkkaalla, jos halutaan että se säilyy vielä satoja, jopa tuhansia vuosia
  • Vitriiniä vastapäätä ei saa sijoittaa näyttötauluja, koska se heijastaa lasiin ja heikentää näkyvyyttä. Esittelyikkunoiden lasit myös usein ovat alaspäin vinot, jotta valot eivät heijastuisi lasia vasten pahasti.
  • Museoesineen siirto, eli miten vaikkapa monta tonnia painava junan pienoismalli saadaan siirrettyä turvallisesti jalustalle.
  • Ja paljon muuta! Jokaisen näyttelyn kanssa haasteet ovat erilaisia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti